1397-11-29 13:33
1092
0
61270
روایتی از تلخ ترین اتفاقی که کهگیلویه و بویراحمد را به کما برد؛

یک سال از حادثه تلخ در بام ایران گذشت/ سقوط هواپیمای تهران-یاسوج؛ زخمی همیشگی بر پیکر کوه دنا + تصاویر

یک سال از سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج می گذرد و مسافرانی که 29 بهمن در این هواپیما نشستند هیچ گاه فکر نمی کردند چهار ماه طول بکشد تا به مقصد برسند؛ اتفاق تلخی که چهار ماه ذهن همه استان را به خود مشغول کرده بود.

به گزارش گلستان ما به نقل از صبح زاگرس، 29 بهمن ماه سال 96 روزی بود که کهگیلویه و بویراحمد را در غمی بزرگ فرو برد روزی تلخ که می توان به جرات گفت به عنوان تلخ ترین روز تاریخ این استان می توان از آن نام برد و به عنوان یک شنبه سیاه تاریخ استان یاد می شود.

صبح روز یک شنبه 29 بهمن سال 96 همه چیز عادی شروع شد مردم هر کدام مشغول کاری بودند و باران و برف در حال باریدن بود شاید این بارش نیز می دانست  چه اتفاقی در حال رقم خوردن است که اینگونه بر زمین جاری می شد  یکباره همه چیز وارونه شد در شهر یاسوج یک اتفاقی افتاده است که مردم همه در مورد آن صحبت می کنند.

استاندار در جلسه شورای ادارای است اما گویا خبری شده  جلسه به این مهمی را رها می کند و از اتاق خارج می شود، همه چیز در عرض چند دقیقه مشخص شد هواپیمای ای تی آر 3704 که از تهران به سمت یاسوج حرکت کرده بود ناپدید شده است هیچکس و هیچ چیز از آن خبری ندارد .

هواپیما 65 سر نشین دارد چه به روز این سرنشینان افتاده است؟ فرودگاه یاسوج پر می شود از خانواده های این مسافران، آنهایی که در استان بودند  در فرودگاه حاضر شدند و آنهایی که بیرون از استان و در سایر استان ها بودند حرکت کردند که خودشان را به فرودگاه یاسوج برسانند.

فرودگاه یاسوج پر شد از خانواده هایی که امروز منتظر بچه هایشان بودند تا از سفر برگردند و برخی نیز در این شهر مسافر بودند و باید چندروزه برمی گشتند اما اکنون ساعت 9 و 45 دقیقه است هیچ خبری از هواپیما نیست، تلفن هیچ یک از مسافران پاسخ نمی دهد همه خاموش و یا از دسترس  خارج هستند.

ساعت 10 صبح شد، چیزی که همه از شنیدنش ترس داشتند اتفاق افتاد آری هواپیمای آسمان در برخورد به یکی از قله های دنا سقوط کرده است، وقتی هوایپمایی که 800 کیلومتر در ساعت سرعت دارد به قله ای سنگ برخورد کند دیگر احتمال زنده ماندن آنها  به صفر می رسد، اما هیچ یک از خانواده ها نمی خواستند باور کنند.

فرودگاه یاسوج از گریه های بی امان خانواده ها پر شده بود، مادری که تنها فرزندش در هواپیما بود، پدری که همسر و دو فرزندش در هواپیما بود و می خواستند جشن تولد را در محل تولدشان بگیرند، مادر بزرگی که پسر، نوه و همسر پسرش در هوایپما بود، نیروهای اطلاعاتی، همسر و فرزندان دو مهندسی که برای ساخت یک ساختمان به یاسوج آمده بودند، مادران دو گل فروشی که برای شرکت در نمایشگاه گل به یاسوج آمده بود،پدری که دختر دانشجوی پزشکی اش در هواپیما بود، خانمی که همسرش ورزشکار بود؛ همه اینها با چشمانی پر از اشک منتظر یک خبر خوش بودند.

آنها در این لحظات به هیچ چیزی فکر نمی کنند و فقط می خواهند بشنوند که مسافران هواپیما سالم هستند می خواهند بشنوند که خلبان فولاد که  چند سال قبل همین هواپیما را بدون چرخ نشانده بود این بار نیز هواپیما را نشانده است اما اینگونه نشد، خلبان فولاد هم در دسترس نیست.

پدری که بی خبر از همه جا در اتاق عمل بیمارستان در حال انجام عمل جراحی بود گوشی تلفنش زنگ می خورد، اقای دانشی  زیر نویس شبکه خبر را می بیند که نوشته است هواپیمای تهران یاسوج سقوط کرده است دستانش لرزید  و در این لحظه به یک چیز فکر کرد بوسه های اخری که بر گونه های دو فرزندش زد ای کاش می شد هواپیما را در آسمان بگیرم و بر زمین بگذارم.

اسامی مسافران هواپیما ابتدا به صورت انگلیسی و بعد به صورت فارسی در فضای مجازی و رسانه ها چرخید اسامی  که حتی خواندنش برای سایر مردم نیز غم انگیز بود کوچک ترین مسافر هواپیما شهبد است بعد ایلیا و بعد طاها، بقیه بزرگ سال و جوان.

شهبد به همراه پدر و مادر بود، ایلیا و طاها به همراه  مادر بودند دو خانواده ای که بازماندگان آنها باید صبر ایوب داشته باشند باید مواظب باشند که در این راه ایمان و اعتقادشان را از دست ندهند بقیه هر کدام از یک خانواده در استان های مختلف بودند.

نیروهای امدادی هلال احمر همه به سمت کوه دنا حرکت کردند اما به کجا نمی دانستند، کوهی که اکنون زیر برف سفید پوش شده است چگونه می توان متوجه شد هواپیمای آسمان کجا سقوط کرده است، آن روز غروب افتاب بسیار غم انگیز بود خورشید پنهان شد و هنوز بعد از گذشت چند ساعت خبری از هواپیما نبود اما جست و جو ها همچنان ادامه داشت.

یک روز گذشت چشمان پر از غم و اشک و دل های شکسته خانواده ها هنوز آرام نگرفته است، شب قبل در کوه دنا هوا برفی و طوفانی بود جگرگوشه هایشان چگونه در این سرما شب را صبح کردند، شهبد دیشب در آغوش پدر بود یا مادر، ایلیا تولدش را چگونه گرفت.

ثانیه ها  به سختی و به سنگینی در گذر بودند صبح روز دوم شد و جست و جو همچنان ادامه دارد ستاد بحران تشکیل شد خانواده ها همه به مکان ستاد بحران رفتند سرما را تحمل می کردند که بتوانند از مسافران خبری بشنوند اما روز دوم نیز به سختی غروب کرد و خبری نشد، دلتنگی ها امان  خانواده ها بریده است.

تیم‌های تکاور ارتش شامل کوهنوردان و نیروهای متخصص به سمت نقطه مورد نظر حرکت کردند، البته رسیدن به منطقه مورد نظر به دلیل صعب‌العبور بودن کار نسبتا سختی است.

از سوی مقابل بالگردهای هوانیروز با پرواز در نقطه اعلام شده در حال بررسی امکان هلی‌برن نیروها هستند؛ امکان دارد کار هلی‌برن کمی دشوار باشد، اما جانشین فرمانده نیروی زمینی و فرمانده هوانیروز و چندتن از فرماندهان پایگاه‌های نیروی هوایی با گشت‌های هوایی در حال بررسی امکان این کار هستند، ممکن است کار هلی‌برن دشوار باشد.

اشک ها از چشم بیرون نیامده روی گونه ها یخ می زنند، روز دوم  هم تمام شد و خبری از هواپیما نشد، روز سوم  غمگین تر از روزهای گذشته رسید، هواشناسی اعلام کرده که در امروز بارش برف شدید در ارتفاعات خواهیم داشت و این یعنی اگر امروز هواپیما پیدا نشود دیگر باید برای پیدا کردنش چند روز و یا چند ماه  صبر کنیم تا بارش متوقف شود که بدون شک در آن موقع نیز غیر ممکن است چرا که بارش باعث می شود هواپیما به صورت کامل ناپدید شود.

در این چند روز نه تنها خانواده های سانحه دیده بلکه مردم کهگیلویه و بویراحمد چشم انتظار یک خبر خوش بودند اشک خیلی از مردم جاری شده بود بغض خیلی از مردم ترکیده بود، پیام های تسلیت یکی بعد از دیگری صادر می شد مقام معظم رهبری در همان ساعات اولیه سقوط پیام تسلیت صادر کردند و سه روز عزای عمومی در استان اعلام شد.

روز سوم آغاز شد و لاشه هواپیمای ATR72 شرکت‌ آسماندر ارتفاع 4 هزار متری پیدا شد خبری که باعث شد در کنار غم بزرگی که بر دل خانواده ها و مردم استان بود کمی آرامشان کند، خانواده ها همه به سمت محل سقوط حرکت کردند اما سقوط در ارتفاعات بود و هر کسی توان رفتن به آنجا را نداشت اما خانواده ها برای تسکین دلشان  در پایین کوه ایستاده و در انتظار خبر خوش بودند.

محل سقوط  در میان دو پرتگاه است و بسیار خطرناک هر لحظه ممکن است در این منطقه بهمن سرازیر شود و لاشه را به پایین پرتگاه  ببرد بنابراین باید برای جست و جو همه جوانب احتیاط را رعایت کرد و بالگردها هنگام پرواز در این منطقه باید مواظب باشند.

بعد از چند ساعت تلاش  یک نیروی امدادی به محل سقوط رسید شاید سال های سال طول بکشد تا این فرد بتواند آن صحنه ها  را فراموش کند انتشار عکس از پیکرها ممنوع شد اما این فرد وقتی داشت صحنه را برای رادیو بازگو می کرد بغض  امانش نداد و به گریه کردن افتاد.

ارتفاع برف در محل سقوط هواپیما به 4 متر رسیده بود و کار جست و جوی پیکرها را سخت کرده بود اما باید تلاش می کردند چرا که خانواده های زیادی منتظر هستند برای  اخرین بار با پیکر جگرگوشه هایشان خداحافظی کنند.

انتقال پیکرها به پایین کوه کمی سخت است و باید با برنامه ریزی این کار انجام شود، امروز دوم اسفند ماه است و اولین محموله پیکرها به  پایین کوه انتقال داده شد با انتقال اولین محموله کار پزشکی قانونی آغاز شد چرا که هیچ یک از پیکرها قابل شناسایی نیستند و روز دوم سقوط هواپیما پزشکی قانونی اعلام کرد فامیل های درجه یک مسافران  هواپیما آزمایش دی ان ای انجام بدهند که در سریع ترین زمان ممکن پیکرها شناسایی شوند.

شرایط جوی همچنان نامساعد بود و جست و جو را با مشکل مواجه می کرد روز پنجم سانحه جست و جو به دلیل شرایط نامساعد جوی متوقف شد، نیروهای زیادی از ارتش، سپاه، نیروهای امدادی هلال احمر و عملیاتی بسیج شده بودند اما با شرایط نا مساعد امکان  پرواز بالگردهای جست جو کننده  وجود نداشت.

اخبار به سرعت در حال انتشار است  در این شرایط سخت و حال بد خانواده های جان باختگان  مسئولان استان برای ارام کردن آنها به برخی از خانواده ها سر کشی می کنند هر چند که هیچ حرفی برای گفتن ندارند تنها می توانند بگویند که خداوند صبر بدهد و ما را نیز در غم خود شریک بدانید.

ثانیه ها و ساعت ها به سختی در حال گذر است، برخی از اعضای خانواده های جان باختگان در هواپیما گوشی به دست فقط با مسافران تماس می گیرند تا شاید گوشه ای نور امید در دلشان روشن شود اما این گوشی مدام می گوید در دسترس نیست ، اگر زنگ بخورد هم کسی پاسخ نمی دهد در آن شرایط سخت و دمای منفی 29 درجه گوشی هم یخ زده است.

سرما و یخ بندان باعث شده است که نیروهای هلال احمر نیز دچار مشکل می شوند بنابراین از کوهنوردان و اسکی بازهای استان های همجوار کمک خواستند که شاید بتوانند در انتقال پیکرهای جان باختگان به پایین کوه کمک کنند.

مکانی در محل سقوط هواپیما برای استقرار نیروهای امدادی مهیا شد اما دمای هوا در آن منطقه  منفی 29 درجه بود و این یعنی در آن شرایط  اگر خوابت ببرد دیگر بیدار نخواهی شد، شرایط به شدت سخت و فضا غم آلود است، محل سقوط هواپیما و پایین کوه پر از نیروهای امدادی است.

یک روز بعد از سقوط هواپیما آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی در محل سقوط حاضر شد و با بالگرد چرخی در بالای کوه دنا زد مسئولان استان یکی یکی در محل سقوط حاضر می شدند استاندار، رئیس کل دادگستری، ستاد بحران استان، فرمانده سپاه فتح، 6 نفر از شرکت هواپیمایی ای تی آر از فرانسه، خبرنگار شبکه خبر و خبر 20:30 همه در محل سقوط بودند تا رصد دقیقی از وضعیت به اطلاع مردم برسد.

این سانحه در حقیقت به یک گره بزرگ تبدیل شده بود گرهی که باز کردن آن کمی مشکل به نظر می رسید با این حال عملیات جست و جو ادامه داشت و متوقف نمی شد، روزها در حال گذر بودند، اکنون 10 روز از سانحه هواپیمایی می گذرد و به صورت قطعی نمی توان گفت که چند پیکر جست و جو شده است چرا که بدن ها از هم جدا شده اند و هیچ پیکری سالم نیست.

در این میان مردم به دنبال یک چیز بودند  آن هم دلیل سقوط هواپیما بود به همین دلیل بعد از پیدا شدن هواپیما همه ذهن ها به سمت پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما رفت  12 اسفند ماه همچنان عملیات جست و جو برای پیکرها ادامه دارد خبری  در حال انتشار است گویا جعبه سیاه هواپیمای تهران یاسوج پیدا شده است.

مسئولان اعلام کردند برای خواندن اطلاعات، جعبه سیاه باید به فرانسه منتقل شود و معلوم نیست چه زمانی جواب نهایی اعلام می شود.

12 اسفند ماه است و دبیر  مجمع تشخیص مصلحت نظام  برای نظارت بر روند جست و جوی پیکرها به منطقه پادنا سفر کرد و از نزدیک وضعیت را بررسی کرد، محسن رضایی با حضور در کمپ کوه گل در نزدیکی محل سقوط هواپیمای پرواز تهران ـ یاسوج با استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد، فرماندار شهرستان دنا، نماینده شرکت هواپیمایی آسمان، مسئول هلال احمر استان، امام جمعه شهر سی سخت و جمعی از امدادگران جمعیت هلال احمر دیدار و گفتگو کرد.

یک ماه گذشت و به 29 اسفند  ماه سال 96 رسیدیم روزی که همه باید برای عید و سال جدید اماده شوند اما عید امسال عید نیست چرا که خیلی از خانواده ها در کوه دنا باید سفره هفت سین خود را پهن کنند با گذشت یک ماه اما هنوز جست و جوی پیکرها ادامه دارد.

با وجو گذشت بیش از یک ماه اما هنوز پیکرهای کشف شده به عدد 20 نرسیده است مدیرکل پزشکی قانونی استان گفت: به صورت قطعی نمی توان گفت چند پیکر پیدا شده است چرا که پیکرها کامل نیستند و تا زمانی که کامل نشوند شرایط  تحویل دادن به خانواده ها را ندارند.

روزی یک یا دو محموله ازپیکر جان باختگان هواپیما به پایین کوه انتقال داده می شد، با وجود صعب العبور بودن منطقه عملیات به کندی در حال پیش رفتن است سال تحویل شد و بازمانده ها به جای نشستن کنار سفره هفت سین پای کوه دنا نشسته اند و بغض کرده اند.

16 اردیبهشت 97 مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد: تاکنون کار کدگزاری، نمونه برداری و انجام آزمایش‌های ژنتیکی و جواب نمونه ها بر این اساس بود که اسامی 60 نفر از جانباختگان پرواز "تهران – یاسوج" در کد نمونه ها بود که از این تعداد 22نفر شرایط تحویل به خانواده ها را داشتند.

امینی با بیان اینکه پیکر 38 نفر دیگر از جانباختگان این حادثه به دلیل کامل نبودن، شرایط تحویل به خانواده‌ها را ندارند، تصریح کرد: تاکنون اسامی 6 نفر از جانباختگان این سانحه هوایی(کادر پروازی و مسافران) هنوز در نمونه هایی که به پزشکی قانونی ارسال شده وجود نداشت.

5 خرداد سال 97 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از پیدا شدن 10 پیکر و تعداد 50 بافت انسانی جان باختگان حادثه سقوط هواپیمای‌ ای تی آر ۷۲ "تهران- یاسوج"در ارتفاعات دنا خبر داد.

فیلی گفت: تاکنون 23 پیکر تحویل خانواده های جانباختگان شد و تا پایان هفته آینده نیز پیکر تعدادی نیز تحویل خانواده هایشان می شود.

پیدا شدن یک کارت ملی متعلق به یکی از جان باختگان و عروسکی که بر زمین فتاده بود همه اینها روز به روز باعث می شد که خانواده ها در شرایط سخت تری قرار بگیرند، سختی جست و جوی پیکرها از یک طرف و سختی نگاه های پر از غم خانواده ها از طرف دیگر فضایی سنگین ایجاد کرده بود.

اردیبهشت ماه نیز در حال پایان است سه ماه گذشته است و هنوز پیکر خیلی از جان باختگان پیدا نشده است و نیروهای امدادی شبانه روز در حال جست و جو هستند با توجه به اخبار منتشر شده با گذشت چهار ماه گویا زمزمه های پایان عملیات شنیده می شود.

4 تیر ماه سال 97 پایان عملیات جست و جوی پیکر جان باختگان اعلام شد یعنی 4 ماه گذشت تا  داستان هواپیمای تهران-یاسوج تمام شود آنهایی که 29 بهمن در این هواپیما نشستند هیچ گاه فکر نمی کردند چهار ماه طول بکشد تا به مقصد برسند، بعد از گذشت 4 ماه و سه روز 65 پیکر جان باخته سانحه هوایی تهران یاسوج در خاک آرام گرفتند.

جعبه سیاه نیز بازبینی شد خلبان به عنوان مقصر سقوط معرفی شد امروز 29 بهمن سال 97 است و اولین سالگرد سانحه هوایی تهران یاسوج؛ حادثه تلخی که بعد از گذشت یک سال هنوز تلخی ان در ذهن مردم باقی مانده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.